Pozycjonowanie strony to podstawowy i bardzo skuteczny sposób promocji witryny w sieci. Popularność zawdzięcza z jednej strony szybkim i naprawdę imponującym rezultatom, a z drugiej – licznym ofertom pozycjonowania za kilka czy kilkadziesiąt złotych. Czy te wyceny są realne? Z jakimi kosztami trzeba się liczyć, zlecając pozycjonowanie strony internetowej i od czego to zależy?
Pozycjonowanie strony internetowej – słowo wstępu
Przed przejściem do odpowiedzi na zasadnicze pytanie, kilka zdań wstępu. Warto bowiem podkreślić, że pozycjonowanie to nie tylko linkbuilding, ale też czynności wstępne i podsumowujące kampanię. A i cel jest szerszy, niż tylko zdobycie jak najwyższej pozycji w Google, ponieważ dobrze zorganizowana kampania SEO pozwala też zwiększyć rozpoznawalność marki czy podbić skuteczność innych, prowadzonych równolegle działań promocyjnych.
Druga ważna sprawa – oczywiście, że gdyby się uprzeć, to można pozycjonować stronę samodzielnie. W tym przypadku jednak zamiast wyceny w złotówkach pojawi się taka w godzinach i nie będzie to kwestia kilku dni roboczych. Ilość błędów, które się przy okazji pojawią, będzie na tyle wysoka, że opłacalność tego posunięcia będzie, delikatnie mówiąc, wątpliwa. I dlatego pozycjonowanie należy zlecić profesjonalistom, którzy wiedzą, jak się za to zabrać. I wtedy dopiero na tapet trafia pytanie o ceny.
Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie strony?
Pozycjonowanie strony jest działaniem, które przynosi efekty znacznie trwalsze, niż się powszechnie uważa i pozwala oddziaływać nie tylko na to, jak kształtują się wyniki wyszukiwania, ale również wpływać bezpośrednio na decyzje klientów. Lista celów, jakie można osiągnąć dzięki prawidłowemu pozycjonowaniu, jest imponująca:
- zwiększenie widoczności w Google (i innych wyszukiwarkach – nie wspomina się o tym ze względu na ich marginalny udział w rynku);
- zwiększenie częstości kontaktów klienta z materiałami marki, co wpływa na poprawę rozpoznawalności;
- linkbuilding jest narzędziem pomocniczym content marketingu i ułatwia budowanie eksperckiego wizerunku;
- można widocznie podnieść efektywność innych kampanii prowadzonych równolegle z pozycjonowaniem;
- efektem ubocznym pozycjonowania jest często poprawa aspektów technicznych strony internetowej, co sprawia, że poprawiają się doświadczenia klientów (poprawa UX);
- efekty pozycjonowania są relatywnie trwałe i choć zaleca się prowadzić kampanię nieprzerwanie, nawet po jej wstrzymaniu utrzymuje się pewien bazowy poziom skuteczności podjętych działań.
Pozycjonowanie jest w pełni uzasadnione ekonomicznie – pozyskanie nowych klientów tą drogą jest stosunkowo tanie i nie tworzy szumu informacyjnego, który mógłby potencjalnych klientów zniechęcić. Jest to metoda mało inwazyjna i działająca również w średnim horyzoncie czasowym.
Od czego zależy koszt pozycjonowania?
Czynniki, które wpływają na koszty pozycjonowania, można podzielić na dwie grupy: te, które zalicza się do kwestii stricte technicznych związanych z konkretną witryną internetową i te, które związane są z zakresem podejmowanych prac. Tę drugą grupę można przedstawić dość łatwo.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? A co trzeba zrobić?
Zakres prac w kampaniach może być różny. Najbardziej rozbudowana oferta obejmie wstępny audyt SEO, który pozwoli wyciągnąć wnioski co do optymalnej konstrukcji działań promocyjnych. Na podstawie audytu przeprowadza się również optymalizację strony internetowej, a dopiero później podejmuje działania prowadzące do zdobycia linków. W trakcie kampanii i po jej zakończeniu (lub w wyznaczonym arbitralnie czasie) analizuje się także jej wyniki i wprowadza odpowiednie zmiany w strategii. Oczywiście każda z tych czynności wpływa na koszt pozycjonowania i choć można na przykład zrezygnować z audytu, okazuje się często, że to tylko pozorne oszczędności
Jak konstrukcja strony zmienia koszty pozycjonowania?
Na cenę kampanii pozycjonerskiej wpływają między innymi wstępna optymalizacja witryny, ilość i jakość treści na niej zamieszczonych, ale także dobór słów kluczowych (zarówno ich ilość, jak i konkurencyjność poszczególnych fraz). Dostępne są też różne techniki linkbuildingu, które generują nieco inne koszty, ale dobiera się je także pod kątem drugorzędowych celów pozycjonowania (zwiększenie rozpoznawalności, świadomości marki, budowa wizerunku eksperckiego itd.).
Cennik pozycjonowania stron
Niektórzy wykonawcy podają orientacyjne ceny swoich usług. O ile jest to możliwe na przykład dla sporządzenia prostego audytu SEO lub przygotowania propozycji słów kluczowych, to oszacowanie kosztów całej kampanii nie jest możliwe.
Aby otrzymać wycenę, należy skontaktować się z wykonawcami. Dopiero po przeprowadzeniu wstępnej analizy strony, zbadaniu konkurencji i ustaleniu szczegółowego zakresu prac, można pokusić się o przygotowanie szacunkowej wyceny. Trzeba jednak podkreślić, że na tym etapie wciąż cena może nie być ostateczna – często podaje się ją z pewnym zapasem, ale zdarza się, że w trakcie prac okazuje się na przykład, że zalecana jest dalej idąca optymalizacja samej witryny. Znów – teoretycznie nie trzeba tego robić, trzymając się minimalnej wyceny, ale z drugiej strony, wydać pieniądze na optymalizację to może być niezły pomysł, ponieważ maleją wtedy koszty samego linkbuildingu.
Tak czy owak – cena zaproponowana z góry, bez analizy strony, bez ustalenia zakresu działań i doboru odpowiednich technik, będzie albo obarczona olbrzymim błędem, albo będzie dotyczyła tylko pewnych zautomatyzowanych działań o znikomej skuteczności, więc też nie warto brać jej wtedy pod uwagę.
Pozycjonowanie strony w abonamencie – sposób na przejrzystą wycenę
Idealnym z punktu widzenia efektywności kampanii rozwiązaniem, jest prowadzenie jej nieprzerwanie przez długi czas. Stąd też opłacalne może być nawiązanie współpracy z pozycjonerami oferującymi usługi abonamentowe. W tym modelu może być konieczne poniesienie pewnych kosztów wstępnych (audyt, optymalizacja, przygotowanie słów kluczowych), ale na dalszych etapach, kiedy promocja skupia się na linkbuildingu, wycena jest stała.
To pozwala planować budżet w dowolnej perspektywie czasowej i daje szanse na realne ocenianie skuteczności kampanii w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony, po podpisaniu umowy na określony czas, pozycjonerzy mają też większą swobodę w planowaniu kampanii – mogą przesunąć środki między okresami, aby na przykład dynamicznie dostosowywać intensywność kampanii do działań konkurencji. Jest to zatem model rozliczeń, który faktycznie daje spore korzyści i pozwala osiągać lepsze wyniki.
Kto powinien zainteresować się pozycjonowaniem stron?
Zasadniczo każda witryna w sieci powinna być w ten czy inny sposób promowana. I choć pozycjonowanie będzie w większości przypadków metodą optymalną, warto pamiętać, że są czynniki, które decydują o tym, że pewne strony pozycjonują się łatwiej niż inne. Można więc odpowiednio przygotować się do kampanii. Na jakim etapie warto być, zanim zleci się dalsze działania?
- Zawsze warto mieć nowoczesną i na bieżąco optymalizowaną stronę internetową – dotyczy to także kwestii technicznych. Zrobienie tego we własnym zakresie obniży koszty późniejszej kampanii.
- Przed rozpoczęciem intensywnego pozycjonowania dobrze jest zadbać o wypełnienie witryny większą ilością treści. Z jednej strony to szansa na naturalne użycie słów kluczowych, z drugiej – na bezpośrednie zatrzymanie odwiedzających.
- Absolutną podstawą jest weryfikacja mechanizmów, które pozwolą spieniężyć wygenerowany ruch, a więc optymalizacja działania koszyka zakupowego, kilkakrotne sprawdzenie funkcjonowania formularza zapisu na newsletter i innych tego typu rozwiązań. Chodzi o to, żeby linki zdobyte w czasie pozycjonowania można było praktycznie wykorzystywać.
- Pozycjonowaniem powinni się zainteresować właściciele stron niszowych, dla których jest to często najtańsza metoda promocji oraz ci, którzy od pewnego czasu nie podejmowali działań marketingowych, gdyż dzięki pozycjonowaniu otrzymają błyskawiczny feedback również od klientów co do ich bieżących potrzeb.
Nie zawsze niska kwota oznacza duże oszczędności
Każda kampania pozycjonowania będzie stanowiła obciążenie, którego w budżecie nie da się przeoczyć – to prawda, z którą trzeba się pogodzić. Szukanie najtańszych rozwiązań może nie być dobrym pomysłem, ponieważ oszczędności będą wynikały na przykład z pominięcia optymalizacji albo linkbuildingu wyłącznie w metodach automatycznych. Jednorazowa opłata za optymalizację strony internetowej przekłada się jednak na to, że każdy zdobyty później link prowadzący do witryny, ma większą „moc” i tym samym, mimo wyższej ceny, ma większy potencjał do generowania leadów.
Jeśli specjaliści ds. pozycjonowania decydują się na linkbuilding z wykorzystaniem droższych metod ręcznych, miesięczny abonament będzie oczywiście wyższy, natomiast w takich kampaniach często wykorzystuje się znakomite materiały promocyjne, których potencjał nie ogranicza się do przekierowania klienta na odpowiedni link. Owszem, zawsze będą istniały pewne ograniczenia budżetowe, natomiast w dostępnych widełkach należy szukać rozwiązań, które pozwolą zarobić najwięcej, a nie najwięcej zaoszczędzić.
Za co naprawdę się płaci przy pozycjonowaniu?
Można udzielić wielu odpowiedzi na pytanie o to, ile kosztuje pozycjonowanie strony, natomiast bez względu na to, jaka wycena zostanie przedstawiona przez wykonawców, warto mieć świadomość, co składa się na sumaryczny koszt. Innymi słowy, jakie działania podejmuje się w ramach jednej tylko kampanii SEO.
- Audyt witryny – to etap wstępny, który ma odkryć, jakie przeszkody mogą się pojawić w czasie pozycjonowania. Czy strona jest odpowiednio skonstruowana, czy jej zawartość koresponduje z planowanym przekazem kampanii, czy istnieją na niej błędy techniczne, które mogłyby obniżyć skuteczność podejmowanych działań itd.
- Optymalizacja – na tym etapie wdraża się w życie przynajmniej najważniejsze zalecenia z audytu. mówiąc najprościej, optymalizacja to wszystkie te modyfikacje, które mają sprawić, że każdy później zdobyty link będzie maksymalnie skuteczny i efektywny.
- Dobór słów kluczowych – to, nomen omen, kluczowe zadanie, ponieważ od ich wyboru zależy nie tylko koszt późniejszych działań, ale również to, jaką grupę odbiorców uda się przyciągnąć na stronę. Słowa kluczowe należy dobierać nie tak, żeby wygenerować niebotyczną ilość odsłon, ale tak, żeby jak największa ilość odwiedzających zdecydowała się na zapis do newslettera, zamówienie produktu lub nawiązanie kontaktu (zależnie od głównego celu kampanii).
- Linkbuilding – zdobywanie linków przychodzących w odpowiednim tempie, z witryn o odpowiedniej reputacji i popularności, we właściwej ilości i z właściwymi parametrami. To serce całego procesu, a umiejętności, które trzeba mieć, żeby poprawnie przeprowadzić kampanię linkbuildingu, zbiera się latami.
- Analiza wyników i dostosowanie dalszego planu – pozycjonowanie to kampania bardzo dynamiczna, pozwalająca na bieżąco reagować na zmiany na rynku, ale warunkiem koniecznym jest stałe zdobywanie wiedzy na temat dotychczasowych wyników, co od strony technicznej też bywa niemałym wyzwaniem.
W pewnych przypadkach do tej listy należy dopisać jeszcze pewne bardziej szczegółowe działania: audyty w trakcie kampanii, rozbudowanie treści na stronie, wprowadzenie poważniejszych zmian technicznych (na przykład migrację na nowszy CMS, jeśli strona od dekady nie była aktualizowana).
W pozycjonowaniu ważny jest profesjonalizm
Jest jeszcze jedna rzecz, o której należy pamiętać, zlecając pozycjonowanie. Otóż twórcy algorytmów Google wcale nie patrzą przychylnie na tego typu praktyki. To oznacza, że jeśli za prowadzenie kampanii wezmą się osoby niemające odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, to łatwo będzie o błędy. Te zaś nie tylko obciążają budżet, ale mogą też sprawić, że wyniki w Google jeszcze się pogorszą, a w skrajnym przypadku strona w ogóle nie będzie uwzględniana na liście wyników. Nie są to rzadkie przypadki, szczególnie tam, gdzie główna oferta to pozycjonowanie za 9 złotych miesięcznie.
Profesjonalne pozycjonowanie stron kosztuje dużo więcej – to niezaprzeczalny fakt. Podobnie jednak nie da się dyskutować, że każda złotówka wydana na poprawnie przygotowaną kampanię, zwróci się wielokrotnie. W tym przypadku chyba nawet ważniejsze niż w innych metodach promocji jest zwracanie uwagi na wiarygodność, a nie na samą cenę.
Podsumowanie
Nie ma jednej prostej odpowiedzi na pytanie o koszt pozycjonowania. To może być kilkadziesiąt złotych w skali miesiąca, a może być kilkanaście tysięcy. Czynników, które wpływają na wycenę, jest wiele i każdy wykonawca patrzy na nie w nieco inny sposób. Zamiast wierzyć w cudowne metody za kilkanaście złotych, lepiej poprosić o wycenę profesjonalistów, którzy zadbają o to, żeby efekty osiągnąć szybko, bezpiecznie i żeby efekt był maksymalnie trwały.
Agencja SEO IT Holding to lider w branży marketingu internetowego, specjalizujący się w optymalizacji wyszukiwarek internetowych. Nasze doświadczenie i ekspertyza sięgają ponad dziesięciu lat, łącząc w sobie nowoczesne technologie i sprawdzone strategie, aby dostarczać naszym klientom najwyższej jakości usługi pozycjonowania.
Z pasją i zaangażowaniem, nasz zespół profesjonalistów SEO pracuje nad tym, aby strony internetowe naszych klientów osiągały topowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Rozumiemy, że sukces w świecie cyfrowym zależy od widoczności i autorytetu online, dlatego każde z naszych działań jest skrojone na miarę, by spełniać unikalne potrzeby i cele biznesowe naszych klientów.
W IT Holding wierzymy, że pozycjonowanie to nie tylko technika, ale przede wszystkim strategiczne podejście do budowania długoterminowej wartości dla marek i firm. Nasze usługi obejmują kompleksowe audyty SEO, optymalizację on-page i off-page, strategie content marketingowe oraz monitoring i analizę efektów działań SEO.
Jako autorzy wielu branżowych artykułów i publikacji, staramy się dzielić naszą wiedzą i doświadczeniem, pomagając przedsiębiorcom i marketerom lepiej zrozumieć dynamikę SEO i wykorzystać jej potencjał w rozwijaniu swojego biznesu online.