Znaczenie SEM – co to jest?

SEM (ang. Search Engine Marketing) to zaawansowane działania reklamowe w wyszukiwarkach internetowych prowadzące do osiągnięcia jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tzw. SERP-ach (ang. Search Engine Results Page) na konkretne słowa kluczowe wpisywane przez potencjalnych klientów. SEM = SEO + PPC.

Składowe SEM – kompleksowe wyjaśnienie

SEM składa się z dwóch głównych elementów – pozycjonowanie (SEO) i PPC (Google Ads).

Pozycjonowanie

Pierwszym z nich jest SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie. W jego skład wchodzą działania on-site (wewnątrz witryny) oraz off-site (poza serwisem) mające na celu zwiększenie wartości strony z punktu widzenia robotów Google (tzw. crawlerów). Dzięki temu możemy osiągnąć wyższą pozycję w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na pozycjonowane frazy kluczowe.

Google Ads

Drugim elementem są kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords). Działają one na podobniej zasadzie, co SEO, z drobną różnicą – w tym przypadku reklamodawca płaci za kliknięcie linku sponsorowanego. Organiczne (płatne) wyniki wyszukiwania znajdują się nad bezpłatnymi wynikami oraz pod nimi. Finalna pozycja naszej strony w tzw. płatnych SERP-ach zależy od wyniku jakości naszej reklamy (ang. quality score) na której składa się jej treść oraz zastosowany budżet.

Reklama SEM – jak promować swoją firmę w sieci?

Inwestując w reklamę SEM, mamy dwie możliwości pozyskiwania klientów – za pomocą SEO, czyli organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania oraz Google Ads nazywanych płatnych wynikami.

Reklama SEM a Google ADS

Google Ads to jedne z najważniejszych działań SEM umożliwiających pozyskanie stałych i zdecydowanych klientów relatywnie niskim kosztem. Wdrażając kampanie linków sponsorowanych Twoja strona stanie się widoczna natychmiast po uruchomieniu reklamy. Biorąc pod uwagę obecne standardy, jest to bardzo ważny element strategii marketingowej, który może być doskonałym uzupełnieniem pozycjonowania (SEO).

Google Ads – komu dedykujemy kampanie linków sponsorowanych?

Kampanie linków sponsorowanych to idealne rozwiązanie dla osób, które:

  • działają w szeroko rozumianej branży prawniczej,
  • są właścicielami sklepów internetowych e-commerce,
  • zajmują się produkcją materiałów budowlanych lub mają firmy wykonawcze,
  • sprzedają drobną elektronikę użytkową,
  • są lokalnymi przedsiębiorcami.

Jeżeli chodzi o lokalnych przedsiębiorców, mogą to być m.in.:

  • fryzjerzy,
  • mechanicy,
  • tatuażyści,
  • dentyści,
  • ślusarze.

W zależności od formy wykonywania działalności, na Google Ads skorzystają również właściciele firm świadczący usługi bezpośrednio u klientów, a mianowicie:

  • masażyści,
  • hydraulicy,
  • ekipy remontowe.

Dlaczego warto skorzystać z Google Ads?

Prawidłowo zoptymalizowana kampania Google Ads (dawniej AdWords) jest doskonałą szansą na pozyskanie zdecydowanych klientów, którzy będą chętniej wracali do Twojej firmy, aby regularnie korzystać z proponowanej oferty. Obecnie można stwierdzić, iż Google Ads, czyli jedna z dwóch głównych składowych SEM wyróżnia się licznymi zaletami.

Google Ads – zalety

Zalety związane z inwestycją w kampanie linków sponsorowanych Google Ads:

  • wzrost widoczności strony w organicznych (płatnych) wynikach wyszukiwania;
  • zwiększenie liczby osób odwiedzających Twoją stronę www;
  • dotarcie do potencjalnych klientów, którzy rzeczywiście pożądają Twoją usługę;
  • maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa;
  • zwiększenie rozpoznawalności danego brandu w sieci;
  • zdobycie przewagi konkurencyjnej nad tzw. branżowymi rywalami;
  • elastyczne koszty pozyskania klientów;
  • możliwość poznania preferencji potencjalnych konsumentów;
  • zwiększenie makro- i mikro konwersji.

Warto również wspomnieć, iż reklamy Google Ads zapewniają natychmiastowy dopływ ruchu na stronę internetową. Oznacza to, że dobranie odpowiedniego specjalisty lub agencji do konfiguracji kampanii linków sponsorowanych jest kluczowe. Dzięki temu możemy liczyć na rzeczywiste efekty w postaci zwiększenia sprzedaży produktów lub korzystania z usług Twojej firmy.

Wzrost widoczności strony w organicznych (płatnych) wynikach wyszukiwania

W przypadku Google Ads (dawniej AdWords) wzrost widoczności strony w organicznych (płatnych) wynikach wyszukiwania następuje natychmiast po zoptymalizowaniu i uruchomieniu kampanii sponsorowanych. Jeżeli wynik jakości (tzw. quality score) jest na odpowiednio wysokim poziomie – możemy spodziewać się zwiększenia liczby osób odwiedzających naszą stronę już w pierwszych godzinach od uruchomienia Google Ads.

Zwiększenie liczby osób odwiedzających Twoją stronę www

Dzięki Google Ads można być widocznym na wiele fraz kluczowych ważnych dla naszego biznesu. W konsekwencji klient, który wpisze dowolne wyrażenie związane z daną branżą w wyszukiwarkę (np. sklep z meblami) zauważy właśnie Twoją stronę na szczycie płatnych wyników wyszukiwania.

Jak przedstawiliśmy na powyższej grafice – będziesz widoczny nie tylko w tekstowych wynikach, ale również w wynikach produktowych, ponieważ w przypadku sklepów internetowych Gogole Ads umożliwia stworzenie kompleksowej kampanii produktowej obrazującej dane towary.

Dotarcie do potencjalnych klientów, którzy rzeczywiście pożądają Twoją usługę

Google Ads to przede wszystkim działająca forma reklamy. W przeciwieństwie do promocji radiowej czy też telewizyjnej dotrzemy wyłącznie do klientów zdecydowanych, czyli tych, których pożądamy. Jak to się dzieje? Otóż dzięki kampaniom linków sponsorowanych mamy dostęp do rzeczywiście zainteresowanych i świadomych kontrahentów, którzy poprzez wpisanie danej frazy nas odnajdą, ponieważ wiedzą, czego dokładnie chcą.

Maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa

Decyzja o wdrożeniu kampanii linków sponsorowanych Google Ads wiąże się bezpośrednio z maksymalizacją zysków Twojego przedsiębiorstwa. To bardzo proste – klienci wchodzący na daną stronę są kierowani do podjęcia decyzji zakupowej od „A” do „Z”, w taki sposób, żeby zakupili produkt lub skorzystali z danej usługi.

Zwiększenie rozpoznawalności danego brandu w sieci

Stała widoczność w organicznych (płatnych) wynikach wyszukiwania wiąże się ze zwiększeniem rozpoznawalności danego brandu w sieci. Nawet jeżeli potencjalni klienci nie wejdą na Twoją stronę, na pewno ją zauważą poszukując odpowiedniego usługodawcy lub sklepu internetowego. Dlaczego? Ponieważ jak już wcześniej wspomnieliśmy – wyniki z Google Ads znajdują się zarówno nad, jak i pod wynikami pozycjonerskimi.

Zdobycie przewagi konkurencyjnej nad tzw. branżowymi rywalami

Uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na opłacalność inwestycji w Google Ads. Im więcej fraz kluczowych dodamy do naszej kampanii, tym więcej użytkowników odwiedzi naszą stronę internetową. Dzięki temu konsumenci zaczną utożsamiać się z daną marką, zapamiętując jej nazwę, a także adres firmy i ofertę (jeśli wejdą w dany link sponsorowany).

Elastyczne koszty pozyskania klientów

Reklamy online są bardzo elastyczne. Porównując je do tradycyjnych form marketingu tj. promocja radiowa czy też telewizyjna, zwiększymy rozpoznawalność i sprzedaż w swojej firmie relatywnie niskimi kosztami. Gdy natomiast zauważymy, że dana treść reklamowa czy też grupa docelowa są nieodpowiednie, konkretne elementy możemy zmienić w 2-3 minuty.

Jeżeli zainwestowalibyśmy w reklamę radiową lub telewizyjną – błędów nie można poprawić w trakcie ich trwania, a dopiero po zakończeniu konkretnego cyklu.

Możliwość poznania preferencji potencjalnych konsumentów

Zaawansowane narzędzia analityczne wbudowane w Google Ads oraz Google Analytics pozwalają nam poznać preferencje potencjalnych konsumentów, oraz słowa kluczowe na które warto być widocznym w przyszłości. Ułatwi to wdrożenie optymalnej strategii SEO prowadzącej do zwiększenia rankingu strony w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Dzięki informacjom pozyskanym z testów Google Ads będziemy mogli zdecydowanie niższym kosztem opracować strategię, która przyczyni się do zwiększenia naszej widoczności w bezpłatnych wynikach SEO.

Zwiększenie makro- i mikro konwersji

Zwiększenie makro- i mikro konwersji to główny cel reklamy w wyszukiwarkach – zarówno Google Ads, ale także SEO. Jeżeli odpowiednio zoptymalizujemy naszą stronę pod kątem ścieżki konwersji oraz uzyskamy należycie wysoki wynik jakości, dobierając również wartościowe frazy kluczowe, zmaksymalizujemy makro- i mikro konwersje. Są to m.in.:

  • skorzystanie z usługi,
  • zakup produktu,
  • dodanie artykułu do koszyka,
  • zapisanie się do newslettera,
  • wyświetlenie strony produktowej,
  • odtworzenie wideo,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • pobranie aplikacji lub e-booka,
  • dodanie referencji,
  • rejestracja potencjalnego użytkownika na stronie,
  • udostępnienie treści w mediach społecznościowych,
  • pozostawienie komentarza do wybranego artykułu blogowego.

Jeżeli zadbasz o optymalizację strony pod kątem makro- i mikro konwersji poprawisz wrażenia użytkowników, czyli UX (ang. User Experience), a dodatkowo zmaksymalizujesz prawdopodobieństwo sprzedaży lub zakupu produktu.

SEM – typy kampanii Google ADS

Istnieje kilka typów kampanii Google ADS, które masz do wyboru inwestując w reklamę SEM, a mianowicie:

  • sieć wyszukiwania – reklamy w formie tekstowej wyświetlane w organicznych (płatnych) wynikach wyszukiwania (są obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem wybieranym przez reklamodawców oraz przedsiębiorców);
  • sieć reklamowa – w tym przypadku chodzi o reklamy graficzne, które możemy zobaczyć w różnych witrynach partnerskich oraz w płatnych wynikach wyszukiwania;
  • wideo – reklamy w postaci filmików wyświetlanych na YouTube;
  • discovery – reklamy widoczne w Gmailu oraz na YouTube wyświetlane w postaci karuzelowej;
  • aplikacja – reklamy aplikacji widoczne potencjalnym klientom w płatnych wynikach wyszukiwania, a także w Google Play (sklepie z aplikacjami dla użytkowników Androida);
  • zakupy Google – zaraz obok reklam tekstowych najbardziej popularny typ kampanii Google Ads (promocje tego typu wyświetlają się w dwóch miejscach – na karcie Zakupy, a także w wynikach wyszukiwania);
  • lokalne – reklamy w witrynach, na YouTube oraz w Google Maps – zarówno tekstowe, jak i graficzne.

Warto również wspomnieć, iż decydując się na kampanie Google Ads, możemy wybrać ich cel. W zależności od naszych preferencji będzie to m.in.:

  • sprzedaż,
  • potencjalni klienci,
  • ruch w witrynie,
  • rozważenie zakupu produktu danej marki,
  • świadomość i zasięg danej marki,
  • promowanie aplikacji,
  • wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje.

Rodzaje kampanii reklamowych Google Ads – jak to wygląda w praktyce?

Agencja marketingowa IT HOLDING specjalizuje się w przygotowaniu czterech głównych rodzajów kampanii reklamowych Google Ads (dawniej AdWords), a mianowicie:

  • Linki sponsorowane – rozwiązanie polecane przedsiębiorstwom z każdego sektora. Są to najprościej ujmując reklamy tekstowe, które wyświetlają się potencjalnym klientom w odpowiedzi na zadane zapytania (czyli wpisywane w wyszukiwarkę słowa kluczowe).
  • Remarketing – reklamy remarketingowe są wyświetlane internautom, którzy dokonali wcześniej interakcji z Twoją stroną internetową. Dzięki temu zbudujemy świadomość marki, umocnimy więź z potencjalnymi klientami i zwiększymy prawdopodobieństwo na powrót do niezrealizowanej transakcji czy też ponowne dokonanie zakupów.
  • Reklama Display – reklamy displayowe umożliwiają dotarcie do użytkowników korzystających z innych stron internetowych, które działają w ramach sieci reklamowej Google (np. Wp.pl oraz Onet.pl).
  • Zakupy Google – reklamy produktowe bazujące na wyświetlaniu produktów w wyszukiwarce Google. Pojawiają się one tuż obok wyników tekstowych (po prawej stronie). Są wyświetlane w formie zdjęcia produktu z nazwą oraz jego ceną.

Prowadzenie kampanii Google Ads we współpracy z naszą agencją IT HOLDING

Agencja marketingowa ITHOLDING składa się z zespołu certyfikowanych specjalistów, którzy działają w branży reklamowej od lat. Dzięki temu współpraca z nami zawsze przynosi satysfakcjonujące rezultaty (np. w postaci zbudowania świadomości marki, dodatkowych zakupów lub skorzystania z oferowanych usług).

Dlaczego warto współpracować z certyfikowanymi specjalistami Google ADS?

Współpraca z certyfikowanymi specjalistami Google Ads gwarantuje mierzalne rezultaty i efekty przekładające się na makro- oraz mikro konwersje skutkujące wzrostem budżetu Twojego przedsiębiorstwa. Korzyści wynikające z inwestycji w kampanie linków sponsorowanych Google Ads to m.in.:

  • natychmiastowe efekty – decydując się na współpracę z IT HOLDING możesz być pewnym niemal natychmiastowych rezultatów (na początku w postaci zwiększonej widoczności Twojej strony w płatnych wynikach wyszukiwania);
  • elastyczność – w trakcie prowadzenia kampanii istnieje możliwość wprowadzania modyfikacji (np. pod kątem merytoryki treści czy doboru słów kluczowych);
  • szeroki zasięg – według Statcounter GlobalStats z wyszukiwarki Google korzysta aktualnie ponad 92% internautów, co sprawia, że jest to najbardziej popularne miejsce do reklamy produktów oraz usług (dzięki temu możemy dotrzeć do bardzo szerokiego grona zdecydowanych kontrahentów);
  • precyzyjne ukierunkowanie reklamy – prawidłowo opracowane kampanie Google Ads (dawniej AdWords) pozwalają dotrzeć do internautów poprzez konkretne dane (np. zainteresowania, wiek, płeć, czy też położenie geograficzne);
  • przyjazny system płatności – system Google Ads może naliczać opłaty nie tylko za wyświetlenie, ale również za kliknięcie (dzięki temu zapłacisz dopiero w momencie, gdy klient wejdzie na Twoją stronę, a w konsekwencji prawdopodobnie dokona działania powodującego konwersję).

Ile kosztuje reklama Google Ads?

Koszty reklamy Google Ads zależą od wielu istotnych czynników, m.in.:

  • obszar działania Twojej firmy,
  • konkurencyjność w danej branży,
  • aktualna jakość serwisu.

Biorąc pod uwagę aktualne trendy, najtańsza jest reklama lokalna Google Ads. Wówczas konkurencja okazuje się stosunkowo niewielka, co pozwala uzyskać relatywnie niskie stawki za kliknięcie.

Warto również pamiętać o aktualnej jakości serwisu. Jeżeli jego wydajność, responsywność, intuicyjność oraz interaktywność są na wysokim poziomie – nie będziemy musieli wprowadzać wielu płatnych zmian.

Gdy natomiast powyższe elementy nie zostały odpowiednio dostosowane w przeszłości, a ścieżka konwersji jest do poprawy – musisz liczyć się z dodatkowymi opłatami rzędu minimum 300-500 zł za wdrożenie konkretnych poprawek.

Zapamiętaj!

Prawidłowo zoptymalizowana ścieżka konwersji i inne elementy dot. wydajności są podstawą. Dzięki temu klient nie opuści serwisu od razu po jego odwiedzeniu, co przełoży się na minimalizację wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate).

Reklama Google Ads – cennik IT HOLDING

Ceny za reklamę Google Ads ustalamy indywidualnie na podstawie specyfiki działania firmy naszego klienta oraz jego indywidualnych założeń projektowych, a także preferencji. Zazwyczaj należy liczyć się z minimalnymi kosztami na poziomie 700-900 zł. Do tego dodajemy również prowizję za prowadzenie kampanii na poziomie 15-20%.

Kampanie linków sponsorowanych Google Ads czy pozycjonowanie (SEO)?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Finalna decyzja zależy od naszego podejścia do biznesu oraz oczekiwanych rezultatów. Jeżeli chcesz odnotowywać długofalowe efekty, powinieneś zdecydować się na pozycjonowanie, czyli formę promocji rozłożoną w czasie. Wówczas pierwsze efekty zauważysz po mniej więcej 2-3 miesiącach (np. w postaci dodatkowych wejść na stronę z organicznych wyników wyszukiwania).

W przypadku, gdy zwiększenie konwersji jest konieczne „tu i teraz” – wybierz Google Ads. Rezultaty wówczas będą natychmiastowe, natomiast po wyłączeniu kampanii linków sponsorowanych całkowicie znikniesz z wyników wyszukiwania. Dla porównania – w SEO nawet po zakończeniu współpracy z agencją i zaprzestaniu jakichkolwiek działań pozycjonerskich Twoja strona nadal będzie widoczna w Google.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce reklamy SEM?

Kompleksowa reklama SEM składająca się z pozycjonowania oraz Google Ads jest zazwyczaj związana z kosztami rzędu 1 000 – 2 500 zł netto miesięcznie. Finalna kwota zależy od Twoich założeń, preferencji dot. czasu oczekiwania na efekty oraz branży, w której działasz.

Biorąc pod uwagę obecne standardy, połączenie Google Ads i SEO to obecnie jeden z najlepszych sposobów na reklamę w sieci. Dlaczego? Ponieważ korzystanie z Google Ads pozwala uzyskać natychmiastowe efekty. SEO natomiast zacznie się zwracać dopiero po kilku miesiącach. Dzięki synergii wszystkich działań SEM uzyskamy zwrot z inwestycji zdecydowanie szybciej niż w przypadku praktykowania tylko jednej formy reklamy.

Efekty związane z reklamą SEM będą widoczne natychmiastowo – ze względu na kampanie Google Ads gwarantujące rezultaty nawet w ciągu jednego dnia od włączenia promocji. Jeżeli natomiast chodzi o SEO – wzrost ruchu na stronie odnotujemy po ok. 2-3 miesiącach.

Istnieje wiele sposobów na promocję firmy w internecie. Jednym z nich jest inwestycja w reklamę SEM – czyli pozycjonowanie i Google Ads. Połączenie omawianych rozwiązań pomoże zmaksymalizować konwersję (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisu do newslettera). Skutkuje to również większą rozpoznawalnością marki i ułatwia „wyprzedzenie” tzw. branżowych rywali.

4.8/5 - (6 votes)



Oferujemy również