Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google to długofalowy proces obejmujący działania on-site (wewnątrz serwisu) oraz off-site (poza serwisem). Celem tego rozwiązania jest pozyskanie stałych i opłacalnych klientów, którzy nie tylko sfinalizują konkretną transakcję, ale także wrócą, by ponownie dokonać zakupów. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego 5 prostych krokach, a następnie przedstawimy, na czym dokładnie polega SEO w e-commerce. Miłej lektury!
Spis treści
- Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego w 5 prostych krokach?
- KROK 1 – wybór platformy e-commerce
- KROK 2 – wdrożenie certyfikatu SSL
- KROK 3 – poprawa wydajności sklepu internetowego
- KROK 4 – optymalizacja struktur kategorii, podkategorii oraz stron produktów
- KROK 5 – poprawa adresów URL
- Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?
- 1. Audyt SEO
- 2. Dobór fraz kluczowych
- 3. Optymalizacja contentu
- 4. Tworzenie merytorycznych treści
- 5. Optymalizacja techniczna
- 6. Pozyskiwanie wartościowych linków dofollow
- 7. Działania UX
- Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google – zalety
- Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google – wady
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego w 5 prostych krokach?
Aktualnie jednym z najpopularniejszych sposobów na reklamę w e-commerce jest pozycjonowanie (SEO – z ang. Search Engine Optimization) skupione nie tylko na crawlerach (tzw. robotach Google’a), ale również wrażeniach użytkowników (UX – z ang. User Experience).
Zgodnie z powyższymi aspektami, rozpoczynając pozycjonowanie sklepu internetowego, należy zadbać o wybór odpowiedniej platformy e-commerce, wdrożenie certyfikatu SSL, poprawę wydajności serwisu, optymalizację struktur kategorii, podkategorii oraz stron produktów, a także poprawę adresów URL (zgodnie z zasadą user-friendly URL-s). Poniżej przedstawiamy, jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego w 5 prostych krokach!
KROK 1 – wybór platformy e-commerce
Zgodnie z raportem opracowanym przez serwis Similartech (dane na 01.06.2022 r.), aktualnie najpopularniejszymi platformami e-commerce są kolejno (TOP 7):
- WooCommerce (ok. 1 050 000 aktywnych sklepów internetowych),
- Shopify (ok. 545 000 aktywnych sklepów internetowych),
- Squarespace Commerce (ok. 355 000 aktywnych sklepów internetowych),
- OpenCart (ok. 233 000 aktywnych sklepów internetowych),
- WiXeCommerce (ok. 133 000 aktywnych sklepów internetowych),
- PrestaShop (ok. 106 000 aktywnych sklepów internetowych),
- Magento (ok. 97 000 aktywnych sklepów internetowych).
Wybór konkretnej platformy e-commerce powinien być dokładnie przemyślany. Jako doświadczona agencja SEO uważamy, że osoby, którym zależy zarówno na dostępności wielu funkcjonalnych wtyczek, licznych możliwościach modernizacyjnych strony (np. dogłębnej edycji kodu HTML i CSS witryny) oraz dostępności fachowców „od ręki” powinny wybrać WooCommerce.
Nieco mniej opłacalnymi rozwiązaniami w perspektywie długofalowej będą Shopify oraz WiXeCommerce, ponieważ korzystanie z nich wymaga opłacania comiesięcznego abonamentu, jednak w oparciu o powyższe narzędzia można samodzielnie stworzyć sklep internetowy bez znajomości programowania (w przypadku WooCommerce i PrestaShop potrzebny jest web developer).
Klienci często nas pytają – na jakiej platformie pozycjonowanie sklepu internetowego jest najprostsze? Generalnie można stwierdzić, iż na WooCommerce (o ile wynajmiemy web developera, który poprawnie nam zaprojektuje serwis), ponieważ producent udostępnia nam praktyczne wtyczki optymalizacyjne tj.:
- Yoast SEO,
- Rank Math,
- Squirrly SEO,
Bezproblemowe pozycjonowanie sklepu WWW jest możliwe również na PrestaShop, pod warunkiem że znamy się nieco na open source’ach, ponieważ CMS ten oferuje swoim użytkownikom bardzo atrakcyjnie zaprojektowane szablony i liczne funkcjonalności (np. możliwość wdrożenia płatności DotPay, PayU, przelewy24 oraz PayPal czy też ustalenie minimalnej zamawianej ilości dla wybranych produktów).
KROK 2 – wdrożenie certyfikatu SSL
Strony oraz sklepy e-commerce są oznaczane jako „niezabezpieczone” od 2018 roku (jeśli nie mają aktywnego certyfikatu HTTPS). Aktualizacja SSL wprowadzona przez Google niemal 5 lat temu jest przysłowiowym ukłonem w stronę doświadczeń użytkowników (UX), ponieważ obecnie większość internautów nie dokona płatności internetowych w sklepie bez widocznego certyfikatu SSL (czyli zielonej kłódki znajdującej się po lewej stronie paska wyszukiwań). Powód? HTTPS oznacza bezpieczeństwo i możliwość dokonania zakupów (np. poprzez PayPal) bez wyłudzenia danych.
Czy zielona kłódka wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego w Google? Tak, SSL jest oficjalnym czynnikiem rankingowym zatwierdzonym przez giganta z Mountain View w 2018 roku. Jak możemy wywnioskować – to również kluczowy element UX, a doświadczenia użytkowników także wpływają na ranking serwisów w organicznych wynikach wyszukiwania.
KROK 3 – poprawa wydajności sklepu internetowego
Po wyborze platformy i wdrożeniu certyfikatu SSL należy rozpocząć pozycjonowanie sklepu internetowego on-site od poprawy jego wydajności. Jak to zrobić? W pierwszej kolejności zadbajmy o responsywność naszego e-commerce – czyli dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych tj. smartfony, tablety i smartwatche zgodnie z zasadą mobile-first.
Następnie powinniśmy podjąć się optymalizacji kodu witryny (HTML i CSS) – aby użytkownicy mogli komfortowo korzystać ze strony, a roboty Google’a bezproblemowo rozumiały zawartość serwisu.
Ważnym aspektem jest także interaktywność e-commerce – w tym celu rekomendujemy poprawić wskaźniki Core Web Vitals (FID – First Input Delay, LCP – Largest Contentful Paint oraz CLS – Cumulative Layout Shift).
KROK 4 – optymalizacja struktur kategorii, podkategorii oraz stron produktów
Optymalizacja struktur kategorii, podkategorii oraz stron produktów wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego w Google. Docenią to użytkownicy, ponieważ będą mogli sprawniej znaleźć interesujący towar (ze względu na ułatwioną nawigację) oraz roboty Google, którym struktura serwisu będzie znacznie bardziej przejrzysta.
KROK 5 – poprawa adresów URL
Poprawa adresów URL wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie sklepu WWW i polepszy wrażenia użytkowników korzystających z danej witryny. Rekonstruując odnośniki należy pamiętać, aby zawrzeć w nich najważniejsze słowo kluczowe odpowiednie dla danej kategorii. Dzięki temu potencjalni klienci łatwiej odnajdą się w strukturach Twojego e-commerce.
Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?
Pozycjonowanie (SEO) bazuje na 7 głównych aspektach on-site (wewnątrz serwisu) oraz off-site (poza serwisem). W pierwszej kolejności należy wykonać profesjonalny audyt SEO, który wskaże mocne i słabe strony Twojej witryny oraz elementy niezbędne do poprawy.
Następnie rekomendujemy zająć się doborem fraz kluczowych – zarówno generycznych (ogólnych, jedno-, lub dwuwyrazowych), jak i long tail SEO, czyli fraz z długiego ogona. Kolejnym krokiem jest optymalizacja contentu, tworzenie merytorycznych treści, a także optymalizacja techniczna (tzw. techniczne SEO). Na koniec omówimy kwintesencję pozycjonowania off-site, czyli link-building, będący jednym z najważniejszych procesów wykonywanych w perspektywie długofalowej oraz niezbędne działania UX. Poniżej przedstawiamy elementy wchodzące w skład pozycjonowania [TOP 7]!
1. Audyt SEO
Audyt SEO jak już wcześniej wspomnieliśmy wskazuje mocne i słabe strony Twojej witryny. Jest to kluczowy proces, dlatego nie należy go wykonywać „na własną rękę”. Tego typu działania rekomendujemy zlecić profesjonalnej agencji marketingowej, która oprócz zalet i mankamentów serwisu, podpowie, jak konkretnie poprawić przysłowiowe niedociągnięcia.
2. Dobór fraz kluczowych
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – wykorzystując darmowe narzędzie Google Keywords Planner lub inne, płatne instrumenty tj.:
- Senuto,
- UberSuggest,
- KWFinder,
- Trendy Google,
- Ahrefs.
W pierwszej kolejności warto skupić się na doborze słów kluczowych ogólnych jedno-, lub dwuwyrazowych (np. „pozycjonowanie”, „buty męskie”, „swetry damskie”). Następnie rekomendujemy zwrócić uwagę na długi ogon słów kluczowych, aby trafić z ofertą do zdecydowanych użytkowników wyróżniających się dużym prawdopodobieństwem konwersji.
Frazy long tail SEO są złożone zazwyczaj z trzech (lub większej liczby fraz kluczowych i w praktyce wyglądają mniej więcej tak:
- „pozycjonowanie sklepu internetowego”;
- „tanie buty męskie sportowe”;
- „swetry damskie z golfem”.
Pamiętajmy, że pozycjonowanie szerokie, (czyli pozycjonowanie na długi ogon słów kluczowych) oferuje liczne korzyści, gdyż wpływa pozytywnie na ranking w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page) zarówno sformułowania long tail (np. „pozycjonowanie sklepu internetowego”), jak i frazy generycznej (np. „pozycjonowanie”). To tzw. marketing 2 w 1.
3. Optymalizacja contentu
Optymalizacja contentu, czyli kluczowy element optymalizacji on-site. Na czym dokładnie polega? Współpracując z klientami, którzy podjęli kooperację z ITHolding dbamy o rekonstrukcję nagłówków (H1-H6), aby stały się bardziej przyjazne użytkownikom, a treści znajdujące się na stronie były czytelniejsze.
Do tekstów dodajemy również nagłówki, wypunktowania, tabelki i krótkie filmiki edukujące potencjalnych klientów. Dostępny content nasycamy frazami ogólnymi oraz long tail SEO, żeby podstrony mogły sukcesywnie „piąć się” w rankingach wyszukiwarek. W ramach optymalizacji treści weryfikujemy również duplicate content, sprawdzając, czy żaden z konkurencyjnych sklepów internetowych nie wykorzystał contentu ze strony naszego klienta bez dodania linku kanonicznego.
4. Tworzenie merytorycznych treści
Merytoryczne treści „niosące” internautom wartość edukacyjną umożliwiają skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego. Rekomendujemy podejść do tego punktu świadomie, posługując się popularnym narzędziem Surfer SEO ułatwiającym opracowywanie wysoko rankujących treści.
Pisząc content blogowy należy kierować się zasadami topical authority – w tym przypadku chodzi o pisanie do wyczerpania tematu, umiejętne linkowanie wewnętrzne (żeby klient nie był zmuszony szukać informacji poza Twoim serwisem) oraz przekazywanie wyłącznie najważniejszych informacji, bez „lania wody”.
Przed tworzeniem opisów produktów i kategorii, rekomendujemy zapoznać się z modelem AIDA – aby dana treść oddziaływała sprzedażowo na konsumentów, nie skupiając się wyłącznie na cechach, ale także korzyściach towaru (lub grupy produktów).
Co oznacza skrót AIDA?
A – Attention
I – Interest
D – Desire
A – Action
Zgodnie z powyższym, opracowując content AIDA, powinniśmy zwrócić uwagę użytkownika (np. ciekawym leadem), zainteresować potencjalnego klienta (korzyściami produktu), wzbudzić chęć skorzystania z oferty (elementami Call to Action) i wywołać pożądanie (posługując się niezaprzeczalnymi dowodami na skuteczność lub wysoką jakość danego towaru).
5.Optymalizacja techniczna
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest uzależnione również od technicznego SEO. Dlaczego? Ponieważ optymalizacja techniczna wpływa nie tylko na wartość serwisu z punktu widzenia robotów Google’a, ale także użytkowników (UX).
→ Zapamiętaj! Widoczność Twojego sklepu e-commerce w SERP-ach wzrośnie, gdy zadbasz o każdy aspekt pozycjonowania. Techniczne SEO to jeden z kilku ważnych procesów. Warto również zoptymalizować serwis pod kątem treści, a dodatkowo wdrożyć umiejętnie działania w zakresie długofalowego rozwoju dot. link-buildingu.
Co wchodzi w skład technicznego SEO? Implementacja certyfikatu SSL, rekonstrukcja kodu HTML i CSS witryny (w celu poprawy jej wydajności), a także edycja mapy strony (sitemap.xml) oraz pliku robots.txt w celu ułatwienia indeksowania serwisu spiderom (tzw. robotom Google’a). W e-commerce ważne są również elementy tj.:
- przekierowania (aby nie wprowadzać użytkowników w błąd i kierować ich wyłącznie na działające podstrony lub podkategorie);
- meta tagi (w tagu tytułowym title powinno znajdować się główne słowo kluczowe opisujące daną podstronę, a w meta description krótki opis zawartości podstrony z elementem Call to Action, np. „Kliknij tutaj” w celu nakłonienia użytkownika do wejścia na stronę);
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (jest to kluczowy element poprawnej nawigacji witryny oraz jej wiarygodności z punktu widzenia robotów Google’a).
Wewnętrznie należy linkować do wpisów blogowych lub innych, powiązanych produktów, ewentualnie kategorii. Jeśli chodzi o zewnętrzne odnośniki – warto je umieszczać w celu poprawy wiarygodności serwisu, czyli w postaci przypisów kierujących przykładowo do badań potwierdzających działanie danego składniku znajdującego się w konkretnym preparacie (powszechnie stosowana praktyka w branży medycznej).
6. Pozyskiwanie wartościowych linków dofollow
Według ponad 80-stronnicowej publikacji pt.: „Software and community for better marketing The Beginner’s Guide To Link Building” opracowanej przez autora Paddy Moogan pozyskiwanie wartościowych linków dofollow jest jednym z najważniejszych elementów SEO, nawet pomimo zmiany sposobu ich stosowania od momentu wdrożenia aktualizacji Google Penguin Update z 2012 roku.
Z naszego doświadczenia oraz informacji zawartych w publikacji autora Paddy Moogan możemy śmiało wywnioskować, że wzrost liczby odnośników wpływa na pozycję stron i sklepów e-commerce w SERP-ach. Dzięki temu pozyskamy dodatkowych klientów z wyszukiwarek, którzy będą regularnie finalizowali transakcje oraz podejmowali inne, konwertujące działania (np. zapis do newslettera, odbiór darmowego e-booka, rezerwacja szkolenia). Jakie są skuteczne sposoby na pozyskiwanie odnośników?
- umieszczanie komentarzy z linkiem na branżowych forach (pamiętajmy, aby były to niezaspamowane fora, najlepiej z jak najmniejszą liczbą linków);
- opracowywanie viralowych treści (w celu wzbudzenia zaangażowania w internautach i spowodowania, że będą linkować do Twojej domeny, poprawiając jej autorytet z punktu widzenia robotów Google’a);
- bazowanie na Systemach Wymiany Linków (tzw. SWL-ach);
- korzystanie z wysokiej jakości serwisów zapleczowych (podczas współpracy z agencją jest to usługa wykonywana w cenie);
- analiza backlinków konkurencji (wykorzystując np. Majestic SEO, a następnie linkując do tych samych witryn, co konkurencja i dodatkowo dywersyfikując profil linków wychodzących o inne, wartościowe serwisy, z którymi konkurencja nie współpracuje).
Każdy pozyskany odnośnik powinien zawierać atrybut dofollow (ustawia to właściciel strony, z której linkuje do naszego serwisu). W przypadku znacznika nofollow link nie będzie indeksowany przez crawlery (tzw. roboty Google’a), a co za tym idzie – nie wpływie na wartość naszej strony w SERP-ach.
7.Działania UX
Działania UX to wszelkie czynności prowadzące do polepszenia wydajności witryny, jej responsywności oraz interaktywności (wyjaśniliśmy to na początku artykułu). Oprócz tego musimy dodatkowo pamiętać, aby zadbać o ciekawą ofertę i prawidłowo zoptymalizowaną ścieżkę konwersji (od „A” do „Z”, czyli od wejścia użytkownika na stronę, przez nakłonienie go do podjęcia działania aż po zakup produktu).
→ Zapamiętaj! Połączenie wszystkich elementów, które wyjaśniliśmy w dzisiejszym artykule pozwoli zwiększyć ranking witryny w SERP-ach, ale wpłynie również pozytywnie na współczynnik konwersji, zmniejszając dodatkowo współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).
Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to doskonała szansa na zdobycie dodatkowego ruchu z wyszukiwarek, który przełoży się na rzeczywistą konwersję zakupową. Dzięki kompleksowej optymalizacji SEO zwiększysz budżet operacyjny swojego przedsiębiorstwa, a co za tym idzie – będziesz mógł pomnożyć osiągnięte zyski, inwestując dodatkowo w działania SEM (z ang. Search Engine Marketing) obejmujące między innymi kampanie linków sponsorowanych Google Ads.
Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google – zalety
Poniżej przedstawiamy zalety, jakie niesie za sobą pozycjonowanie sklepu internetowego w Google:
- wzrost rozpoznawalności marki;
- mierzalne rezultaty;
- poprawa aspektów technicznych strony wpływających na konwersję zakupową;
- relatywnie trwałe efekty;
- wzrost widoczności strony nie tylko w Google, ale również w innych wyszukiwarkach tj. Bing, Yahoo, czy też Safari.
Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google – wady
Czy pozycjonowanie sklepu internetowego w Google ma jakiekolwiek wady? Naszym zdaniem jedynym mankamentem jest konieczność czekania na efekty ok. 2-3 miesiące w postaci dodatkowych wejść z SERP-ów. Warto również pamiętać, iż dodatkowi klienci pojawią się prawdopodobnie po ok. 6-12 miesiącach od wdrożenia strategii SEO i wtedy pozycjonowanie zacznie się zwracać.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania sklepu internetowego!
Cena za pozycjonowanie sklepu internetowego średniej wielkości oscyluje w granicach 1 000 – 3 000 zł miesięcznie. Ostateczny koszt SEO e-commerce zależy od specyfiki branży, w której działasz, liczby fraz kluczowych, na które chcesz się pozycjonować oraz indywidualnych założeń ustalonych wspólnie ze specjalistami ds. pozycjonowania.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to długofalowy proces skutkujący pozyskaniem dodatkowego ruchu z wyszukiwarek. W przeciwieństwie do innych form promocji działa nieustannie, 365 dni w roku przez 24 godziny na dobę, nawet po zakończeniu współpracy z agencją SEO. To tak, jakbyś zatrudnił znakomitego handlowca i zapłacił mu wyłącznie za miesiąc pracy, a on pozyskiwałby Ci klientów przez kolejne lata zupełnie za darmo. Tak właśnie działa pozycjonowanie sklepu internetowego w Google.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to absolutny must-have, jeśli chodzi o promocję w e-commerce. Google Ads powinniśmy traktować jako dobry dodatek do zmaksymalizowania potencjału sprzedażowego sklepu, ale nigdy jako alternatywę. Dlaczego? Ponieważ pozycjonowanie jest bardziej opłacalne w długofalowej perspektywie i działa nawet po zakończeniu współpracy z agencją SEO. Google Ads natomiast przynosi efekty wyłącznie, gdy płacimy.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego w 5 prostych krokach?
- Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?
- Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Jakie wady i zalety niesie za sobą pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Czym jest i jak działa pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Co sprawdzi się lepiej – pozycjonowanie sklepu internetowego czy Google Ads?
Źródła:
- https://searchengineland.com/guide/what-is-seo
- https://www.bruceclay.com/blog/what-is-sem/
- https://backlinko.com/hub/seo/seo-vs-sem
- https://backlinko.com/link-building
- https://digitalmarketinginstitute.com/blog/what-is-seo
- https://neilpatel.com/blog/13-efficient-link-building-strategies-for-busy-marketers/
- https://neilpatel.com/blog/simple-guide-to-seo/
Agencja SEO IT Holding to lider w branży marketingu internetowego, specjalizujący się w optymalizacji wyszukiwarek internetowych. Nasze doświadczenie i ekspertyza sięgają ponad dziesięciu lat, łącząc w sobie nowoczesne technologie i sprawdzone strategie, aby dostarczać naszym klientom najwyższej jakości usługi pozycjonowania.
Z pasją i zaangażowaniem, nasz zespół profesjonalistów SEO pracuje nad tym, aby strony internetowe naszych klientów osiągały topowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Rozumiemy, że sukces w świecie cyfrowym zależy od widoczności i autorytetu online, dlatego każde z naszych działań jest skrojone na miarę, by spełniać unikalne potrzeby i cele biznesowe naszych klientów.
W IT Holding wierzymy, że pozycjonowanie to nie tylko technika, ale przede wszystkim strategiczne podejście do budowania długoterminowej wartości dla marek i firm. Nasze usługi obejmują kompleksowe audyty SEO, optymalizację on-page i off-page, strategie content marketingowe oraz monitoring i analizę efektów działań SEO.
Jako autorzy wielu branżowych artykułów i publikacji, staramy się dzielić naszą wiedzą i doświadczeniem, pomagając przedsiębiorcom i marketerom lepiej zrozumieć dynamikę SEO i wykorzystać jej potencjał w rozwijaniu swojego biznesu online.