10 Najważniejszych aspektów SEO

Agencja SEO IT Holding

2018/11/22

2018/11/22


Bez kategorii

User experience

Google stara się dostosować swoje wyniki użytkowania, aby zapewnić swojemu użytkownikowi to czego szuka, ponadto bierze również pod uwagę formę w jakiej to otrzyma. Nie trudno więc się domyślić, że poza sprawdzeniem czy treść na stronie pokrywa się z frazami które są poszukiwane, algorytmy wyszukiwarki wezmą także pod uwagę ogólne wrażenie użytkownika o stronie. Jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, a więc i zwiększonej liczbie wejść na stronę, powinieneś pamiętać o intuicyjnej obsłudze strony.

Szybkość to podstawa

Jednym z ważniejszych aspektów doświadczenia użytkownika na stronie, jest czas jej ładowania. Zależy nam aby użytkownik spędził na naszej stronie jak najwięcej czasu, także priorytetem będzie upewnienie się, że nie opuści strony zanim ta się załaduje. Standardowy czas oczekiwania na wczytanie strony, to 3 sekundy. Jeśli Twoja strona ładuje się dłużej,( a możesz to sprawdzić między innymi za pomocą narzędzia Google Page Speed Insights ) powinieneś jak najszybciej to poprawić. Najprostszym rozwiązaniem jest skompresowanie rozmiaru elementów graficznych. Im mniej ważą, tym mniej do pobrania ma użytkownik, co prowadzi do szybszego wczytania strony.

Mobilne przeglądanie

Z oficjalnych raportów Google wiemy, że ponad połowa zapytań wysyłanych do wyszukiwarki, pochodzi z urządzeń mobilnych. To oznacza że ponad połowa osób potencjalnie zainteresowanych Twoją witryną, spróbuje na nią wejść za pomocą telefonu lub tabletu. Nie możesz sobie pozwolić, żeby z tego powodu zobaczyli stronę gorszą niż na monitorze komputera.

Upewnij się, że Twoja strona jest przyjazna dla mobilnej przeglądarki. Umieść na swojej stronie metatag, który dopasuje rozmiar strony do wyświetlacza. Rozmiar przycisków i tekstu również ma znaczenie. Warto też pamiętać o autokorekcie dla wszelkich formularzy.

Porządek

Zadbaj o zaplecze swojej strony. Nawet jeśli użytkownik nie ma do niej dostępu i nigdy jej nie zobaczy, to indeksujące boty zwrócą na to uwagę. Obecność istotnych elementów takich jak plik robot.txt, zaktualizowany dokument sitemap.xml, czy chociażby kod śledzenia dla Google Analytics nie jest bez znaczenia. Dla robota będzie to znak, że strona jest aktywnie wspierana i rozwijana, oraz nie pominie on żadnej strony podczas indeksowania.

Przyjazne adresy URL

Czy ktoś zwraca na nie uwagę? Tak, jak najbardziej – zarówno roboty jak i użytkownicy korzystający z możliwości wyszukiwarki od lat, co nauczyło ich, że zielony adres strony na który chcą wejść jest równie ważny, a czasem nawet ważniejszy od niebieskiego tytułu strony. Jeśli zastanawiasz się jak poprawić adresacje na swojej witrynie, zwróć uwagę na ich długość i konstrukcję. Adresy URL powinny być możliwie jak najkrótsze, postaraj się zawrzeć w nich słowa kluczowe dla danej podstrony i unikaj niepotrzebnych znaków jak na przykład data wpisu.

Nagłówki

Nikt nie lubi czytać ścian tekstu. Google o tym wie, dlatego i my powinniśmy się tym zainteresować. Nagłówki h1-h6 to bardzo istotne narzędzie formatowania tekstu umieszczonego na naszej stronie. Za ich pomocą dzielimy strony na paragrafy, dlatego też zawartość nagłówka powinna być ściśle związana z zawartością akapitu do którego jest przypisany. Z punku widzenia SEO niezwykle ważne jest, aby przy okazji zawierały frazy kluczowe na których opieramy stronę. Kolejnym ważnym czynnikiem jest zachowanie ich hierarchii. Nagłówki zostały oznaczone liczbami od 1 do 6, więc w takiej właśnie kolejności powinny występować. Pamiętaj też, że docelowo strona powinna posiadać tylko jeden znacznik h1.

Tytuły naszych stron

Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne, a w większości przypadków pierwszą rzeczą z jaką użytkownik wejdzie w interakcję, będzie tytuł naszej strony, wyświetlony w wynikach wyszukiwania. Dlatego powinien być wyrażony zwięźle i czytelnie. Jednocześnie dla optymalnego pozycjonowania, powinien on zawierać frazy kluczowe dla całej podstrony. W miarę możliwości warto umieścić je na samym początku tytułu. Pamiętając jak ważne jest takie tworzenie tytułów, wciąż priorytetem pozostaje utrzymanie rzetelnej treści dla użytkownika. Wszelkie próby wykorzystania tej metody, prowadzące na przykład do wprowadzenia w błąd potencjalnego czytelnika, może poskutkować pogorszeniem widoczności naszej strony.

Przemyślane elementy graficzne

Strona bez obrazków najczęściej sprawia wrażenie pustej i niedokończonej. Dopasowanie odpowiednich elementów graficznych z pewnością poprawi odbiór oraz estetykę naszej witryny. Niestety, obrazki które zamieścimy nie są postrzegane przez roboty indeksujące w taki sam sposób jak widzą je użytkownicy. Pomyślmy zatem także o nich. Wystarczy poświęcić chwilę na dopilnowanie, aby nazwa pliku będącego elementem graficznym składała się z czegoś więcej niż losowe ciągi znaków. Równie ważną sprawą są alternatywne teksty do obrazków. Zadbaj o użytkowników którzy nie są w stanie zapoznać się z tym co przedstawia grafika poprzez jej obejrzenie, a Twoja strona zyska kilka punktów za bycie lepiej dopracowaną i przemyślaną.

Treść jest najważniejsza

Najważniejszym elementem strony pozostaje ostatecznie jej treść. Wszelkie sztuczki poprawiania rozpoznawalności naszej strony na nic się nie zdadzą, jeśli sama treść nie będzie tym, czego użytkownik szuka. Teksty umieszczane na naszej stronie muszą być przede wszystkim oryginalne. Google skanuje i indeksuje bez ustanku ogromne ilości stron, co daje mu możliwość porównania treści w celu wykrycia plagiatu. Nie powinno się więc ryzykować dublowania zawartości innych witryn, reperkusje związane z posądzeniem o plagiat zdecydowanie nie są tego warte.

O semantyce słów kilka

Algorytmy skanujące stają się coraz bardziej zaawansowane. Już teraz, poza samym zapisywaniem i filtrowaniem wyrazów, są w stanie z pewnym przybliżeniem rozpoznawać ich znaczenie oraz łączyć je z innymi wyrazami na stronie w celu ustalenia o czym mowa w tekście. Dla przykładu, gdy piszemy stronę o „najlepszych myszach” to podczas skanowania strony robot zwróci uwagę na frazy takie jak „hodowla”, „żywienie”; jak również na słowa – „długość przewodu” albo „rodzaj lasera”. Wszystko po to by zapewnić, że strona jest spójna i opowiada o żywym stworzeniu albo o urządzeniu wskazującym. Powinniśmy być konsekwentni przy tworzeniu tekstu na naszą stronę. Warto postawić na używanie słów semantycznie dopasowanych do frazy kluczowej na danej podstronie.

SERP

Czyli Search Engine Results Page, to strona która wyświetla się użytkownikowi po wpisaniu frazy w pasek wyszukiwania. Zobaczy on na niej listę stron ocenianych jako najlepsze odpowiedzi do frazy, strony promowane przez Google Ads oraz dodatkowe okna posiadające informację z zaufanych stron. Może to być skrót informacji z wikipedii, repertuar kina, albo przepis na poszukiwane ciasto. Dlaczego tak jest i dlaczego mamy się tym przejmować?

Potocznie nazywane SERPy to informacje pobrane ze stron, będących na w miarę wysokich wynikach wyszukiwania, umieszczone najczęściej jako bezpośrednia odpowiedź na pytanie zadane wyszukiwarce. W założeniu, użytkownik ma wtedy możliwość otrzymania odpowiedzi na pytanie bez konieczności otwierania żadnej strony. Po chwili zastanowienia, to chyba nie dobrze, w końcu celem jest zachęcenie użytkownika do wejścia na nasz portal, prawda? Tak. Jednakże jeśli użytkownik w pierwszej kolejności zobaczy początek odpowiedzi na swoje pytanie, niemal z pewnością otworzy stronę z której odpowiedź ta pochodzi. Strony które zostały wybrane jako źródło „direct answer” otwierane są nawet częściej niż te na pierwszym miejscu. Dlatego dobrym pomysłem jest umieszczenie na swojej stronie krótkiej, ale poprawnej i treściwej odpowiedzi na potencjalne pytanie użytkownika.

Linkowanie jako podstawa pozycjonowania

Linki, czyli odnośniki z oraz do innych stron, stanowiły podstawę w ocenie wiarygodności strony internetowej. Kiedyś zdecydowanie bardziej niż obecnie, niemniej jednak wciąż jest to bardzo istotny aspekt w kontekście optymalizacji strony na potrzeby wyników wyszukiwania. Największą zmianę można było odczuć przy współczynnikach jakości i ilości. Toksyczne praktyki masowego spamowania linkami zostały skutecznie unieważnione, dlatego stosowanie takiej taktyki teraz, może przynieść jedynie negatywne konsekwencje. Obecnie kiedy mowa o zdobywaniu linków na potrzeby promowania swojej strony, ma się przede wszystkim na myśli linki o wysokiej jakości. Z godnych polecenia źródeł, zaufanych domen oraz miejsc, w których umieszczenie odnośnika nie jest takie proste. Działa to również w drugą stronę, to znaczy że zbyt duża ilość linków wychodzących z naszej strony może negatywnie wpłynąć na jej postrzeganie przez algorytmy oceniające. Należy pamiętać o usuwaniu nieaktywnych już linków i utrzymaniu ich w relatywnie małej ilości.

Bądź na bieżąco

Social media nie są bez znaczenia. Jeśli Twoja strona jest połączona z twitterem, youtubem, ma stronę na facebooku, to w oczach wyszukiwarki jest zdecydowanie bardziej wiarygodna. Ten czynnik często udowadnia, że strona nie jest kolejnym generycznym spamem stworzonym do napędzania ruchu sieciowego. Plusem posiadania sprawnie działającego profilu w mediach społecznościowych, będzie także lepszy kontakt z potencjalnym klientem oraz fakt, że bardzo często użytkownik odnajdzie najpierw Twój profil, a dopiero z niego trafi na Twoją stronę.